Deze groei en het nu naderende break-even punt is geen toeval maar het resultaat van een messcherpe en consequent uitgevoerde marketing- en communicatiestrategie.
Om deze introductiestrategie te kunnen uitvoeren en volhouden is veel geld nodig. Heel veel geld........ Zalando heeft van haar investeerders voldoende groeigeld gekregen. Chapeau voor de mannen en vrouwen die vanaf het eerste uur het Zalando concept hebben omarmd en hun geld hebben gestoken in een markt die nu volgens mij niet uitblinkt van rendement en risico's.
Zalando doet wat eigenlijk niet kan
Iedereen kan narekenen dat wat Zalando doet eigenlijk niet kan. Neem nou dit mooie shirtje van Name It.
Dit shirtje kost nu € 4,95, het wordt gratis verzonden en als het niet past of je vindt het niet mooi dan stuur je het op kosten van Zalando retour. Ik ken niet de inkoopkorting die Zalando krijgt bij Name It, maar ga er maar vanuit dat de inkoop rond de € 4,25 ligt dus een bruto verkoopmarge van € 0,70. Daar moet dus het shirtje nog voor verstuurd worden. Kortom onmogelijk. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Zalando tot nu toe geen winst heeft weten te maken. Gratis verzending en gratis retour in de retail is een onmogelijk business model. Het dient enkel voor opbouw van een klant bestand en generen van de eerste omzet.
Winkelsluiting in Nederland
De winkelstraten in Nederland lopen leeg. Met name kledingwinkels hebben het moeilijk en gaan naar mijn verwachting massaal sluiten. Tegen online kledingverkopers met gratis verzending en gratis retour valt niet tegen te concurreren. Ook op dit punt lijkt de strategie die Zalando heeft gekozen te gaan winnen. De aanhouder wint.
Uitstekend perspectief voor Zalando
Zalando maakt (nog) verlies, maar het break-even punt nadert. Nog een klein beetje groei en meer volume en Zalando kan met kleine marges per pakket als bedrijf winst maken. Grote bedrijven hebben het voordeel dat zij beter en meer in staat zijn om het bedrijfsproces te optimaliseren en hun winstgevendheid te verbeteren. Stel nu dat Zalando wel een (klein) bedrag zou vragen voor verzending of retour. De winstcijfers zouden direct omhoog schieten. Het voordeel van omvang.
Groot bedrijven hebben voorsprong
Het MKB heeft het moeilijk in Nederland en krijgt het nog moeilijker mijns inziens. Grote bedrijven hebben beter toegang tot kapitaal, betalen minder belasting en hebben meer aantrekkingskracht op kwalitatief personeel. Grote bedrijven gaan in de toekomst de markt domineren. Zalando is hiervan een mooi voorbeeld. Respect voor de directie van Zalando!


Geen opmerkingen:
Een reactie posten